Köszöntő

Kedves Olvasóm!

Nagy szeretettel köszöntelek oldalamon. Már régen tervezem, hogy elkezdem a sütős - főzős blogot, de mindig volt valami, ami miatt nem tettem meg.....de most gyermekeim "segítségével"végre elkezdem.

A konyhai ténykedés nem fáradtság számomra, hanem igazi kikapcsolódás. Szívesen kísérletezek az új ízekkel, de a magyaros, házias ételek állnak a igazán közel a szívemhez.

Remélem tetszeni fognak a receptek, amelyek közül jó néhány igazi "családi kincs". Igyekszem minél több receptet közzétenni, hogy sokan találjatok kedvetekre süti-főzni valót.

Jó nézelődést kívánok!

Gizus :)

2024. január 22., hétfő

Hamis hájas tészta

A környékbeli henteseknél már hetek óta vadásztam a sertéshájat, de nem kaptam kedvemre valót. Már kezdtem feladni, hogy hájas sütit fogok sütni, amikor megtaláltam ezt, a sertészsírral készült receptet. A boltokban kapható préselt, papírba csomagolt zsír állaga  hasonlít a többször átdarált hájra, így a "hájas süti" probléma megoldódni látszott.  Megvásároltam a szükséges zsírt és egyik délután neki láttam a sütésnek. Mint a legtöbb leveles tészta, ennek az elkészítése is időigényes, de megéri a ráfordított időt és fáradtságot. Csodásan leveles, könnyű sütemény lett belőle, a rétegek szétnyíltak és a kis töltött tésztácskák olyanok lettek, mint a kinyitott könyvecskék . Ezentúl gyakran fogom ezt a sütit készíteni. 


Hozzávalók:
Alap tésztához:
30 dkg sima liszt
30 dkg rétes liszt
2 tojássárgája
2 evőkanál 10%-os ecet
3 dl langyos víz
csipet só
Kencéhez:
50 dkg préselt sertés zsír
12,5 dkg sima liszt
12,5 dkg rétes liszt
Töltelék:
15 dkg darált dió
10 dkg kristálycukor
1 evőkanál tej
vagy kemény lekvár


A tésztához összekeverjük a sima, és a rétes lisztet. Hozzáadjuk a csipetnyi sót, a tojások sárgáját és kis részletekbe az ecettel elkevert langyos vizet. A tésztát hólyagosra kidolgozzuk, majd 20 percet pihentetjük.
Ez idő alatt habosra keverjük a zsírt, és hozzá keverjük a kétféle lisztet. 
A pihentetés leteltével kinyújtjuk a tésztát, és a zsír-liszt keverék 1/3 részét vékonyan rákenjük, majd hármas hajtással összehajtogatjuk. (A tészta felső1/3 részét lefele, az alsó 1/3 részét felfele, az így kapott tészta rúd jobb oldali 1/3 részét felülre, a bal oldali részét alulra hajtjuk.) 


A meghajtogatott tésztát 30 percig pihentetjük, majd a hajtogatást és a pihentetést még kétszer megismételjük. 


Az utolsó pihentetés után 3-4 mm vastagra nyújtjuk a tésztát, és kb. 6-6 cm-es négyzetekre vágjuk.  A tészta lapocskákat dióval, vagy lekvárral töltjük, és félbe, vagy háromszög alakúra hajtjuk. A sütiket sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük, és 200 fokra előmelegített sütőben kb. 25 perc alatt, rózsaszínre sütjük. Forrón porcukorba forgatjuk.


Ez a tészta ugyan úgy "működik", mint a hájas tészta, ezért Anyukámtól tanult praktikákat most is alkalmaztam:
A tészta vágáshoz felforrósított kést használunk, mert hideg késsel összenyomjuk a tésztát, és nem lesz leveles. Valamint úgy kell betenni a tepsit a sütőben, hogy a sütik  nyitott fele, a sütőajtóra nézzen. Ha nem egyenletesen süt a sütő, egy idő után meg lehet fordítani a tepsit. Ez a sütő ajtó dolog lehet, hogy csak hókusz-pókusz, de én mindig így sütöm, és eddig bevált.


Próbáljátok ki ezt a csodásan finom sütit. Jó sütést, és jó nassolást kívánok hozzá!
A fenti mennyiségből ennyi sütemény lett.



















6 megjegyzés:

  1. Még a recept elolvasása előtt írtam,hogy ez csak préselt zsirral működik,de Pesten nem látok. Hol kaphatõ? Gyönyœrűek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én magam sütök zsírt azzal is működik.

      Törlés
    2. Tescoban láttam már

      Törlés
  2. Köszönöm a receptet, nagyon nagy kedvet csinált a süti elkészítéséhez, kifogom próbálni

    VálaszTörlés
  3. Ķòszi a receptet kifògom probalni.

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm szépen, tökéletesen működik :)

    VálaszTörlés