Köszöntő

Kedves Olvasóm!

Nagy szeretettel köszöntelek oldalamon. Már régen tervezem, hogy elkezdem a sütős - főzős blogot, de mindig volt valami, ami miatt nem tettem meg.....de most gyermekeim "segítségével"végre elkezdem.

A konyhai ténykedés nem fáradtság számomra, hanem igazi kikapcsolódás. Szívesen kísérletezek az új ízekkel, de a magyaros, házias ételek állnak a igazán közel a szívemhez.

Remélem tetszeni fognak a receptek, amelyek közül jó néhány igazi "családi kincs". Igyekszem minél több receptet közzétenni, hogy sokan találjatok kedvetekre süti-főzni valót.

Jó nézelődést kívánok!

Gizus :)

2022. november 3., csütörtök

Langalló (Töki pompos, Kenyérlángos...)

Anyukám mindig nagy szeretettel emlegeti azokat az időket, amikor a nagymamája kenyeret sütött. Olyankor a  szomszéd gyerekek is összegyűltek náluk, és várták, hogy a kenyér után kisüljön lángos, amit meghintettek vékonyra szeletelt hagymával, és bőven meglocsoltak kacsa zsírral, vagy megkenték tejföllel, arra került a hagyma, a kipirított szalonna, és annak a zsírja. Az udvaron egy nagy eperfa volt, és az alatt lakmározták a frissen kisült lángost. Anyukám szülői házának az udvarán lépő eperfára halványan még én is emlékszem, de ilyen csodás finomságot én már nem ettem ott. Sajnos én nem ismertem a dédnagymamámat, csak a szép történetekből, és néhány fényképről őrizem az emlékét. (Aztán az is lehet, hogy az eperfára sem emlékszem, csak a történetekből képzelem magam elé.) Visszatérve a lángosra, Anyukámnak ez a kenyértésztából, kemencében sült tészta  jut eszébe ha lángosról beszélünk, míg nekem a zsírban sült krumplis, vagy kefires, tejföllel és sajttal tálalt finomság.
Évekkel ezelőtt egy kiránduláson találkoztam a Langalló nevű étellel, és annyira ízlett, hogy felkutattam a receptjét és elkészítettem. Amikor Anyukámat is megkínáltam, akkor jött a felismerés, hogy ez olyan, mint az a lángos, amit az én dédnagymamám sütött, sok-sok évvel ezelőtt. Kiderült, hogy a langalló, a kenyérlángos, a lángos, és a töki pompos mind-mind ugyan az, csak más néven.  Sőt, még a név is hasonló, mert mind a láng szóból ered. Kivétel a pompos, mert ez a szó szláv nyelvterületről származik, szakított vagy vastag tésztát jelent. A töki jelző nagy valószínűséggel onnan ered, hogy Tök községből indult hódító útjára a mai formájában készített kenyérlángos. Ennyi elmélkedés után itt az ideje, hogy leírjam az általam készített langalló receptjét. 


Hozzávalók:
Tésztához:
25 dkg  finomliszt
25 dkg rétesliszt
2,5 dkg élesztő
25 dkg krumpli
2,5 dl langyos víz
1 teáskanál cukor
1 teáskanál só
2 evőkanál étolaj
Feltéthez:
3 dl tejföl
1 gerezd fokhagyma
csipet só
2 db lilahagyma
20 dkg reszelt sajt
20 dkg sonka, tarja, bacon, füstölt szalonna, kolbász 
(ízlés szerint)


A krumplit fél teáskanál sóval, és annyi vízzel, ami éppen csak ellepi, megfőzzük. A krumplit leszűrjük, és meghagyunk a főzővizet. A krumplit   összetörjük, és kihűtjük.
A vizet meglangyosítjuk, beleszórjuk a kristálycukrot és belemorzsoljuk az élesztőt, majd felfuttatjuk. A kétféle lisztet összekeverjük, beletesszük a sót, az összetört krumplit és a felfuttatott élesztőt. Ha nem elég lágy a tészta a krumpli főzővizével pótoljuk. Meleg helyen duplájára kelesztjük a tésztát. Amíg kel a tejfölbe beletesszük a zúzott fokhagymát és ízlés szerint sózzuk. A hagymát felkarikázzuk, a sonkát, szalonnát vékony csíkokra 
vágjuk, a kolbászt felkarikázzuk. A sajtot lereszeljük. Egy tepsit kizsírozunk, a tésztát beletesszük és olajba mártott kézzel ellapogatjuk. Villával megszurkáljuk és 200 fokra előmelegített sütőben kb. 5 percig elősütjük. Amint kivettük a sütőből megkenjük a tejföllel, tetszés szerint rászórjuk a sonkát, szalonnát, kolbászt és a hagymát, és további 15 percig sütjük. Ezután rátesszük a reszelt sajtot és azt rápirítjuk.


A feltéteket tetszés szerint variálhatjuk.


Jó étvágyat kívánok hozzá!
    1.  
     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése