Köszöntő

Kedves Olvasóm!

Nagy szeretettel köszöntelek oldalamon. Már régen tervezem, hogy elkezdem a sütős - főzős blogot, de mindig volt valami, ami miatt nem tettem meg.....de most gyermekeim "segítségével"végre elkezdem.

A konyhai ténykedés nem fáradtság számomra, hanem igazi kikapcsolódás. Szívesen kísérletezek az új ízekkel, de a magyaros, házias ételek állnak a igazán közel a szívemhez.

Remélem tetszeni fognak a receptek, amelyek közül jó néhány igazi "családi kincs". Igyekszem minél több receptet közzétenni, hogy sokan találjatok kedvetekre süti-főzni valót.

Jó nézelődést kívánok!

Gizus :)

2022. november 13., vasárnap

Parasztkifli

Régebben nem szerettem kelt tésztát készíteni, mert tartottam tőle. Féltem, hogy nem fut fel az élesztő, nem kel meg, esetleg túl sokáig kelesztem a tésztát, vagy nem sül át teljesen, és "szappanos" lesz a belseje...., egy szóval, minden kifogásom volt vele kapcsolatban. Hogy miért volt ez a félelmem, meg nem tudnám mondani, csak úgy volt, és kész. A süteményeket, tortákat viszont én sütöttem, de a kelt tészták anyukám fennhatósága alá tartoztak.  Egy húsvét alkalmával a szüleim nem otthon töltötték az ünnepet, a kalács azonban "követelmény" az ünnepi asztalon. Dönteni kellett vagy veszek vagy sütök. Hála az Istennek a sütés mellett döntöttem, és innentől kezdve elmúltak az élesztővel kapcsolatos kételyeim, mert siker övezte a sütésemet. Jól sikerült a kalács, és végre rájöttem, hogy a kelt tészta nem ördöngösség. Azóta lelkesen készítem a kelt tésztákat, kalácsokat, pogácsákat, sőt mondhatom, ezeket sütöm a legszívesebben. Különös szeretettel nyúlok az élesztővel készülő tésztához, mert  érzem, egy élő dologgal dolgozom. Szeretem ahogy növekszik, formálódik. És amit a legjobban szeretek, azt látni, hogy örömet szerzek vele annak, aki eszik belőle.


Hozzávalók:
Tésztához:
1 kg liszt
5 dkg élesztő
5 dl tej
15 dkg kristálycukor
2 tojássárgája
12 dkg zsír
csipet só
fél üveg kemény szilvalekvár
Tetejére:
2 tojásfehérje
3 marék darabolt dió
3 evőkanál kristálycukor


A langyos tejben feloldunk 1 evőkanál cukrot és elmorzsoljuk benne az élesztőt, majd felfuttatjuk. A lisztet átszitáljuk, hozzáadjuk a maradék cukrot, a csipet sót, a tojássárgáját, a zsírt, és a felfuttatott élesztőt. A hozzávalókból szép sima tésztát gyúrunk, letakarjuk és meleg helyen 1 órán keresztül kelesztjük.  


Ezután a tésztát 5 részre osztjuk, és cipókat formázunk belőlük. A cipókat egyenként kb. 30-35 cm átmérőjű körré nyújtjuk, és 8 cikkre vágjuk. A cikkek szélesebb részére teszünk 1-1 halom lekvárt, innen haladva feltekerjük és kifliket formázunk. A kiflik tetejét megkenjük a kissé felvert tojásfehérjével, és belemártjuk a cukrozott dióba. Kizsírozott, vagy sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük a kifliket és 180 fokos sütőben 20-25 perc alatt szép pirosra sütjük.


Jó étvágyat kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése