Köszöntő

Kedves Olvasóm!

Nagy szeretettel köszöntelek oldalamon. Már régen tervezem, hogy elkezdem a sütős - főzős blogot, de mindig volt valami, ami miatt nem tettem meg.....de most gyermekeim "segítségével"végre elkezdem.

A konyhai ténykedés nem fáradtság számomra, hanem igazi kikapcsolódás. Szívesen kísérletezek az új ízekkel, de a magyaros, házias ételek állnak a igazán közel a szívemhez.

Remélem tetszeni fognak a receptek, amelyek közül jó néhány igazi "családi kincs". Igyekszem minél több receptet közzétenni, hogy sokan találjatok kedvetekre süti-főzni valót.

Jó nézelődést kívánok!

Gizus :)

2022. október 20., csütörtök

Lekváros bukta (zsírral)

Néhány napja már tervezgetem, hogy lekváros buktát fogok sütni, mert ráakadtam arra a receptre, ami alapján a nagymamám sütötte a buktát. A tőle származó receptek többségében zsírral készültek a kelt, és élesztős tészták. Amikor Mama ezeket a recepteket lejegyezte még sokkal gyakrabban használták a zsírt, mint a margarint.  Persze vajjal is készítettek kalácsot, de az akkor is jóval drágább volt, így általában sokkal olcsóbb zsírt használták. Megmondom őszintén én is szívesebben használom a zsírt, vagy a vajat, mint a margarint. Emlékszem Mama mindig azt mondta, sokkal tovább maradnak puhák a zsírral készült sütemények. Ezt nem tudom igazolni, mert nálunk  a kelt tészták általában nem szokták megérni a másnapot ...... de biztos így van. Természetesen vajjal vagy margarinnal is el lehet készíteni, de én most a "mamám féle"  zsírral készült buktát sütöttem meg. A töltelékről eddig nem ejtettem szót, pedig az is megérdemi, hogy megemlítsem. Anyukám minden évben készít birsalma lekvárt. A tavalyiból még volt egy üveggel, amivel most megtöltöttem a bukták egy részét. A másik felébe a nyáron sütőben készített szilvalekvárt tettem. Mind a kettővel nagyon finom. 


Hozzávalók:
Tésztához:
50 dkg félfogós liszt 
(25 dkg sima liszt, 25 dkg rétes liszt)
2 tojássárgája
8 dkg zsír vagy 10 dkg vaj
7 dkg kristálycukor
fél kávéskanál só
2,5 dkg élesztő
3 dl tej
Töltelék:
Sütés álló lekvár
Tetejére: 
1 felvert tojás


A langyos tejbe elkeverünk 1 evőkanál cukrot, és felfuttatjuk benne az élesztőt. 
A kétféle lisztet összekeverjük és átszitáljuk. Összekeverjük a sóval, és a cukorral a liszttel. Elmorzsoljuk benne a zsírt. Hozzá tesszük a tojások sárgáját, és a felfuttatott élesztőt. Jól kidolgozzuk, letakarjuk és meleg helyen 1 órán keresztül kelesztjük. 


Körülbelül fél cm vastagra kinyújtjuk, és 8x8 cm-es négyzetekre vágjuk. Mindegyikre teszünk 1-1 halom kemény lekvárt, buktákat formázunk belőlük. A tepsit alaposan kikenjük zsírral, beletesszük a buktákat, és további 20 percig pihentetjük. A pihentetés leteltével lekenjük a felvert tojással, és 190 fokra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük. Kiborítjuk a tepsiből, és amikor langyosra hűlt szétszedjük a buktákat. 


Jó étvágyat kívánok hozzá!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése