Köszöntő

Kedves Olvasóm!

Nagy szeretettel köszöntelek oldalamon. Már régen tervezem, hogy elkezdem a sütős - főzős blogot, de mindig volt valami, ami miatt nem tettem meg.....de most gyermekeim "segítségével"végre elkezdem.

A konyhai ténykedés nem fáradtság számomra, hanem igazi kikapcsolódás. Szívesen kísérletezek az új ízekkel, de a magyaros, házias ételek állnak a igazán közel a szívemhez.

Remélem tetszeni fognak a receptek, amelyek közül jó néhány igazi "családi kincs". Igyekszem minél több receptet közzétenni, hogy sokan találjatok kedvetekre süti-főzni valót.

Jó nézelődést kívánok!

Gizus :)

2022. október 28., péntek

Tejbegrízes lepény

A minap álltam sorba a pénztárnál, amikor az előttem álló két hölgy azt tárgyalta, hogy az egyikük milyen gusztusos süteményt evett a szomszéd asszonyánál, aki a tévében látta a sütit és úgy készítette el. Kelt tésztából készült és tejbegríz volt a krémjében. Annyit áradoztak róla, hogy már szinte magam előtt láttam a süteményt. Amint haza értem, elkezdtem keresni a receptet, de nem találtam semmit, ami hasonlított volna a hallottakra. Kíváncsi voltam, és nem adatam fel a keresést, előbányásztam egy nagy köteg régi receptújságot - van közöttük, ami már közel 30 éves - és, azokban is elkezdtem a kutakodást, hátha ott szerencsével járok. És úgy is lett, ráakadta erre a receptre. Lehet, hogy nem pontosan erről folyt a beszélgetés, de én megelégedtem ezzel a sütivel. Pontosan olyan amilyennek elképzeltem. Biztos, hogy ezentúl sokszor el fogom készíteni. 


Hozzávalók:
Tésztához:
50 dkg liszt
2,5 dkg élesztő
3 dl tej 
7 dkg cukor
1 tojás
6 dkg olvasztott vaj
0,25 dl étolaj
csipet só
Töltelékhez:
1 l tej
10-11 evőkanál gríz  
5 evőkanál kristálycukor
2 csomag vaníliás cukor
1 marék mazsola
Tetejére:
1 felvert tojás


Először a tölteléket készítjük el. 1 liter tejbe belekeverjük a grízt, a kristálycukrot, a vaníliás cukrot és sűrű tejbegrízt főzünk belőle. A mazsolát megmossuk és a meleg grízhez keverjük. Teljesen kihűtjük. 
A langyos tejbe elkeverünk 1 evőkanál cukrot, elmorzsoljuk benne az élesztőt, és langyos helyen megkelesztjük. A lisztet átszitáljuk, hozzátesszük a csipet sót, a maradék kristálycukrot, a tojást, és az olvasztott vajat, majd a megkelt élesztőt. Alaposan kidagasztjuk a tésztát. Amikor elválik az edény falától, több részletben hozzádolgozzuk az étolajat. Letakarjuk és langyos helyen 1 órán keresztül kelesztjük. A megkelt tésztát két részre osztjuk.


 Az egyik részt, alaposan meglisztezett gyúrótáblán akkorára nyújtunk, hogy kibéleljünk vele egy kb. 25-35 cm-es tepsit, amelyet előzőleg kizsíroztunk. A tésztára tesszük a lehűlt tejbegrízt. Elég darabos, ezért kézzel kell ráegyengetni. Kinyújtjuk a másik tészta adagot is, és befedjük vele a grízes tölteléket. Még 10 percig tepsiben pihentetjük a süteményt, majd megkenjük a felvert tojással és néhány helyen, villával,  jó mélyen megszurkáljuk. 180 fokra előmelegített sütőben kb. 30-40 perc alatt pirosra sütjük. Amikor kihűlt négyzetekre vágjuk. Ha nagyon édes szájúak vagytok, porcukorral kicsit meghinthetitek, de a nélkül is elég édes.


Jó étvágyat kívánok hozzá!

2 megjegyzés: